Folk som inte kan bete sig som Bob Hund

Publicerad 2009-04-02 16:25:28 i Allmänt,



En del recensenter hyllar Bob Hunds återkomst. Att de förnyat sig och står för samma revolutionära och kompromisslösa kvalitéer som när det begav sig. Men hur mycket än hjärtat slår för den här sympatiska rockgruppen från förr, hör jag inte annat än ljudet av hur indiemusiken lät när den stod på toppen av den där vägkonen i mitten av nittiotalet. Kalla kårar av 5 meter upp i luften-nostalgi kryper längs ryggen när jag hör låtar som Världens bästa dåliga låt och Bli aldrig som oss, bli värre. Visst har en hel del förändrats soundmässigt (mycket av det i samma riktning som Öbergs sidoprojekt Sci-Fi Skåne) och visst finns både låt- och textmässiga kvaliteter andra band bara kan drömma om, men totalt sett är nostalgi- och stagnationskänslan ändå överhängande, tyvärr. Det förtar dock inte deras betydelse för den svenska pophistorien, tvärtom, Bob Hund kommer alltid höra till de mest särpräglade och genialiska popgrupperna genom tiderna i Sverige.


Mina sju Bob Hund-favoriter (så här på rak arm, ur huvudet):

  1. Allt på ett kort
  2. Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag; tror jag
  3. Mer än så kan ingen bli
  4. 5 meter upp i luften
  5. Nu är det väl revolution på gång?
  6. Istället för musik: förvirring
  7. Skall du hänga med? Nä!!

Kommentarer

Postat av: Danne

Publicerad 2009-04-02 20:00:28

Tack detsamma hörru. Skönt inlägg, förutom att Bob Hund har stor plats i svensk pophistoria så har dom även Sveriges absolut skönaste låttitlar.



Keep up the good work.

Postat av: L

Publicerad 2009-04-02 21:49:33

Tack för att du påminde om -90 talet.

Postat av: Karin

Publicerad 2009-04-03 17:51:16

För nostalgi, det är ju något riktigt ruskigt det...

Postat av: Gorillan

Publicerad 2009-04-04 14:36:01

Har inte hunnit lyssna på skivan än, men ska försöka göra det så snart som möjligt. Jag gillar åtminstone singeln...

Postat av: Eddie

Publicerad 2009-04-06 07:45:58

Exakt, Karin, nostalgi är hemskt. Ur både känslomässiga och konstnärliga perspektiv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eddie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela