Darjeeling Limited

Publicerad 2007-11-28 09:35:58 i Allmänt,

image51

Jaha, då var det dags igen att hylla ännu ett Wes Anderson-soundtrack. Darjeeling Limited är Andersons nästa film att nå Sverige, och om man ska döma av filmmusiken kommer den att vara bra som vanligt. Börjar nästan kännas tjatigt (se tidigare inlägg "Dysfunktionella soundtrack" här på bloggen). Bara inledande Kinkslåten This Time Tomorrow är värt hela entrépengen, så att säga. Får väl erkänna att jag trots att jag alltid älskat Kinks aldrig riktigt grundligt plöjt igenom hela katalogen. Därför har jag missat detta akustiska duntäcke till popdröm som innehåller allt det göttaste Kinks har att erbjuda: Ray Davies vemodiga verser, ett käckt piano, trygga gitarriff och allmän stämsång. Jag blir av någon anledning sugen på att köpa moccajacka med fransar, röka Camel och aldrig sluta åka bil. Sountracket i övrigt är kanske inte lika jämnt och högklassigt som de tidigare, de indiska numren tröttnar man snabbt på, men Peter Sarstedts onehitwonder-hit Where Do You Go To My Lovely? och Joe Dassins Les Champs-Élyssées passar naturligtvis utmärkt i sammanhanget.
Filmen? Har jag inte sett, men den är väl säkert knäckande bra som vanligt.

Kommentarer

Postat av: Jonatan

Publicerad 2007-12-10 14:40:17

denna vill jag se

Postat av: Eddie

Publicerad 2007-12-12 08:01:30

Enligt förhandstipsen lever den inte riktigt upp til Royal Tenenbaums nivå, men jag har sett ett klipp som lovar gott. Owen Wilson verkar vara lika briljant som vanligt. Det räcker för mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eddie

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela